woensdag 26 januari 2011

hoe het allemaal begon

Net als Rian Visser werkte ik voor Clavis uitgeverij. Het eerste jeugdboek dat ik ooit maakte 'De vis in de boom' verscheen bij Afijn, een imprint van Clavis. Super redactie, zeer leuke mensen, al wat je wil, maar je centen zie je niet snel. Het boek werd genomineerd voor de boekenpauw, wat als beginner toch niet slecht is. Maar toch werd het geen commercieel succes. Toen het boek enkele jaren later als boekentip opgenomen werd tijdens de jeugdboekenweek, was het boek al naar de Ramsj. Niet meer verkrijgbaar. :-(
Ondertussen werkte ik voor clavis ook aan een tiendelige (!!!) geschiedenisreeks voor de kunsthal in Gent. (weinig risico als uitgever zou je denken?) Uiteindelijk verschenen er slechts 2 delen en een hoop frustratie. En wederom was het wachten op de centen. Op zeker moment belde ik elke dag naar de uitgeverij. Een ingebrekestelling leek uiteindelijk de oplossing. Eindelijk zag ik na lang wachten waar ik recht op had. Gelukkig kon ik nadien aan de slag bij de Eenhoorn en Davidsfonds...

Maar wat doe je als je net afstudeert, je probeert je weg te maken. Je bijt niet de hand die je voedt. Je staat ook helemaal alleen, nog geen weet van auteursverenigingen en dergelijke... Pas nadien kom je te weten dat je niet de enige bent.

Anderzijds denk ik dat de commerciële successen wel goed verzorgd moeten worden, waarom zouden zij anders nog blijven?

Het kan slechts een oproep zijn naar modelcontracten en meer transparantie.

Ben toch nieuwsgierig hoe dit afloopt?
Lees mee in de morgen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten